YKT6.6.1 Nuorisotyön toimintaympäristöt, työmuodot ja menetelmät 5 op
Vastuutaho
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma
Edeltävät opinnot
Suositellaan suoritettavaksi SOS4.6 Nuorisotyö ja nuorisotutkimus.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2015 – 2017

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on yleiskuva nuorisotyön toimintaympäristöistä, professiosta ja rakenteista sekä nuorisotyön työmuodoista ja menetelmistä.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään nuorisotyön ammattia, organisaatioita ja keskeisiä painopistealueita.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen  5 op
suomeksi
Oppimateriaalit 

1. Hoikkala, Tommi & Sell, Anna (toim.) 2007. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76. Osat II ja III.

2. Kiilakoski, Tomi 2014. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 155.

sekä yksi seuraavista:

3. Sapin, Kate 2013. Essential Skills for Youth Work Practice. Second Edition. Sage Publications Ltd. TAI Sercombe, Howard 2010. Youth work ethics. Sage. TAI Forkby, Torbjörn & Johansson, Helena & Liljeholm Hansson, Susanne 2008. Främjande pedagogik. Perspektiv och läroprocesser i ungdomsarbetet. Göteborg: FoU i Väst. TAI Rauschenbach, Thomas & Borrmann, Stefan (Hrgs.) 2013. Arbeitsfelder der Kinder- und Jugendarbeit. Beltz Juventa.

Suoritusvaihtoehto 2
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti  5 op
suomeksi
Oppimateriaalit 

1. Hoikkala, Tommi & Sell, Anna (toim.) 2007. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76. Osat II ja III.

2. Kiilakoski, Tomi 2014. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 155.

sekä yksi seuraavista:

3. Sapin, Kate 2013. Essential Skills for Youth Work Practice. Second Edition. Sage Publications Ltd. TAI Forkby, Torbjörn & Johansson, Helena & Liljeholm Hansson, Susanne 2008. Främjande pedagogik. Perspektiv och läroprocesser i ungdomsarbetet. Göteborg: FoU i Väst. TAI Rauschenbach, Thomas & Borrmann, Stefan (Hrgs.) 2013. Arbeitsfelder der Kinder- und Jugendarbeit. Beltz Juventa.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

1. Hoikkala, Tommi & Sell, Anna (toim.) 2007. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76. Osat II ja III.

2. Kiilakoski, Tomi 2014. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 155.

sekä yksi seuraavista:

3. Sapin, Kate 2013. Essential Skills for Youth Work Practice. Second Edition. Sage Publications Ltd. TAI Forkby, Torbjörn & Johansson, Helena & Liljeholm Hansson, Susanne 2008. Främjande pedagogik. Perspektiv och läroprocesser i ungdomsarbetet. Göteborg: FoU i Väst. TAI Rauschenbach, Thomas & Borrmann, Stefan (Hrgs.) 2013. Arbeitsfelder der Kinder- und Jugendarbeit. Beltz Juventa.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden tiedekunta
Vaihtoehtoiset aineopinnot (Aikuiskasvatus ja kasvatustiede)
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
2018–2019
Opintojakso opetusohjelmassa
Avoimia yliopisto-opintoja suorittaville
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta