YKT6.6.1 Nuorisotyön toimintaympäristöt, työmuodot ja menetelmät 5 op
Vastuutaho
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma
Edeltävät opinnot
Suositellaan suoritettavaksi SOS4.6 Nuorisotyö ja nuorisotutkimus.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2015 – 2017

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on yleiskuva nuorisotyön toimintaympäristöistä, professiosta ja rakenteista sekä nuorisotyön työmuodoista ja menetelmistä.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään nuorisotyön ammattia, organisaatioita ja keskeisiä painopistealueita.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen  5 op
suomeksi
Oppimateriaalit 

1. Hoikkala, Tommi & Sell, Anna (toim.) 2007. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76. Osat II ja III.

2. Kiilakoski, Tomi 2014. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 155.

sekä yksi seuraavista:

3. Sapin, Kate 2013. Essential Skills for Youth Work Practice. Second Edition. Sage Publications Ltd. TAI Sercombe, Howard 2010. Youth work ethics. Sage. TAI Forkby, Torbjörn & Johansson, Helena & Liljeholm Hansson, Susanne 2008. Främjande pedagogik. Perspektiv och läroprocesser i ungdomsarbetet. Göteborg: FoU i Väst. TAI Rauschenbach, Thomas & Borrmann, Stefan (Hrgs.) 2013. Arbeitsfelder der Kinder- und Jugendarbeit. Beltz Juventa.

Suoritusvaihtoehto 2
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti  5 op
suomeksi
Oppimateriaalit 

1. Hoikkala, Tommi & Sell, Anna (toim.) 2007. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76. Osat II ja III.

2. Kiilakoski, Tomi 2014. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 155.

sekä yksi seuraavista:

3. Sapin, Kate 2013. Essential Skills for Youth Work Practice. Second Edition. Sage Publications Ltd. TAI Forkby, Torbjörn & Johansson, Helena & Liljeholm Hansson, Susanne 2008. Främjande pedagogik. Perspektiv och läroprocesser i ungdomsarbetet. Göteborg: FoU i Väst. TAI Rauschenbach, Thomas & Borrmann, Stefan (Hrgs.) 2013. Arbeitsfelder der Kinder- und Jugendarbeit. Beltz Juventa.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

1. Hoikkala, Tommi & Sell, Anna (toim.) 2007. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76. Osat II ja III.

2. Kiilakoski, Tomi 2014. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 155.

sekä yksi seuraavista:

3. Sapin, Kate 2013. Essential Skills for Youth Work Practice. Second Edition. Sage Publications Ltd. TAI Forkby, Torbjörn & Johansson, Helena & Liljeholm Hansson, Susanne 2008. Främjande pedagogik. Perspektiv och läroprocesser i ungdomsarbetet. Göteborg: FoU i Väst. TAI Rauschenbach, Thomas & Borrmann, Stefan (Hrgs.) 2013. Arbeitsfelder der Kinder- und Jugendarbeit. Beltz Juventa.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden tiedekunta
Vaihtoehtoiset aineopinnot (Aikuiskasvatus ja kasvatustiede)
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
2017–2018
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Avoimia yliopisto-opintoja suorittaville
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta