x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2017–2019
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
HALKAP01 Johdatus kunta- ja aluejohtamiseen 5 op
Vastuutaho
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
Kunta- ja aluejohtaminen
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Johtamiskorkeakoulu
Opetussuunnitelma 2015 – 2017

Osaamistavoitteet

Kurssin käytyään opiskelija osaa jäsentää kunta- ja aluejohtamisen tilanteita ja niihin liittyviä muutosvoimia sekä ymmärtää, miten ympäröivän yhteiskunnan ja paikallisten sekä alueellisten instituutioiden väliset suhteet rakentuvat. Kurssi tarjoaa välineitä kunta- ja aluejohtamisen moninaisen kentän sekä merkityksen ja yhteiskunnallisen roolin hahmottamiseen sekä kunta- ja aluejohtamisen erityislaadun ymmärtämiseen. Kurssin myötä opiskelija hahmottaa kuntatutkimuksen suhdetta muihin tutkimusaloihin ja ymmärtää sen keskeiset tavat lähestyä yhteiskunnallisia kysymyksiä. Kurssi tarjoaa käsitteellisiä ja teoreettisia valmiuksia ymmärtää ja analysoida kunta- ja aluejohtamisen ideaa, perusprosesseja, sen erilaisia toteutustapoja ja mekanismeja sekä historiallista kehityskaarta.

Sisältö

Kurssin ydinaineksen muodostaa paikallisuuden, alueellisuuden ja asukkaiden itsehallinnon ympärille rakentuva teoreettis-käsitteellinen tarkastelu, jossa punaisena lankana toimii ympäröivän yhteiskunnan ja kunta- ja aluejohtamisen instituutioiden välinen vuorovaikutus. Asukkaiden itsehallintoa tarkastellaan arvona, filosofiana sekä historiallisen kehityskaaren myötä syntyneenä hallintatapana. Kurssilla myös esitellään kunta- ja aluehallintojärjestelmien eurooppalaisia variaatioita sekä käytössä olevia mekanismeja sekä pohditaan ajankohtaisia kunta- ja aluejohtamisen muutoksiin liittyviä tekijöitä ja prosesseja.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Suoritusvaihtoehto 2
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Verkko- ja monimuoto-opetus  Osallistuminen opetukseen  5 op
suomeksi

Luennot ja kirjallisuus tentitään luentosarjan päätteeksi.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Luentotentti

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Kirjallisuus:

Kuusi artikkelia teoksesta: Arto Haveri, Jari Stenvall ja Kaija Majoinen (toim.) Kunnallisen itsehallinnon peruskivet. Acta 224. Kunnallistieteen yhdistys ja Suomen Kuntaliitto. Helsinki 2011.
 
1. Risto Harisalo: Kunnallinen itsehallinto: Epätodellinen haave vai todellinen mahdollisuus? Sivut 38-49

2. Arto Haveri ja Jenni Airaksinen: Kunnallinen itsehallinto asukkaiden paikalliseen itsehallintoon perustuvana hallintana. Sivut 50-61.

3. Torsti Kirvelä: Kunnallisen itsehallinnon vaihtoehtoiset skenaariot. Sivut 98-112.

4. Inga Nyholm: Kunta-valtio-suhteen muodonmuutos - linjakkaasta liitosta monimuotoisten mekanismien määrittämäksi kokonaisuudeksi. Sivut 128-140.

5. Vuokko Niiranen: Keskiössä kuntalainen - demokratia itsehallinnon kivijalkana. Sivut 220-229.

6. Pentti Meklin ja Jarmo Vakkuri: Kuntien itsehallinnon taloudellinen perusta. Sivut 283-298.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Johtamiskorkeakoulu
Johtamiskorkeakoulu