x !
Arkistoitu opetusohjelma 2018–2019
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma

Periodit

I Periodi (27.8.2018 – 21.10.2018)
II Periodi (22.10.2018 – 14.12.2018)
III Periodi (7.1.2019 – 3.3.2019)
IV Periodi (4.3.2019 – 26.5.2019)
Periodi (27.8.2018 - 21.10.2018)
Jatko-opinnot [I Periodi]
Marita Mäkinen, Vastaava opettaja
Marita.Makinen[ät]uta.fi
Jari Eskola, Vastaava opettaja
Jari.Eskola[ät]uta.fi
Vesa Korhonen, Vastaava opettaja
Vesa.A.Korhonen[ät]uta.fi
Veli-Matti Värri, Vastaava opettaja
Veli-Matti.Varri[ät]uta.fi
Anja Heikkinen, Vastaava opettaja
Anja.Heikkinen[ät]uta.fi
Eero Ropo, Vastaava opettaja
Eero.Ropo[ät]uta.fi
Hanna Toiviainen, Vastaava opettaja
Hanna.Toiviainen[ät]uta.fi
Jaakko Kauko, Vastaava opettaja
Jaakko.Kauko[ät]uta.fi
Anne-Maria Laukkanen, Vastaava opettaja
Anne-Maria.Laukkanen[ät]uta.fi
Kirsti Karila, Vastaava opettaja
Kirsti.Karila[ät]uta.fi
Pirkko Pitkänen, Vastaava opettaja
Pirkko.Pitkanen[ät]uta.fi
Johanna Annala, Vastaava opettaja
Johanna.Annala[ät]uta.fi
Reijo Kupiainen, Vastaava opettaja
Reijo.Kupiainen[ät]uta.fi
Pirjo Kulju, Vastaava opettaja
Pirjo.Kulju[ät]uta.fi
Jorma Joutsenlahti, Vastaava opettaja
Jorma.Joutsenlahti[ät]uta.fi
Nelli Piattoeva, Vastaava opettaja
Nelli.Piattoeva[ät]uta.fi
Antti Saari, Vastaava opettaja
Antti.W.Saari[ät]uta.fi
Opetus
Seminaari
Heikkinen Anja
To 6.9.2018 klo 15-19, Virta 529
To 4.10.2018 klo 15-19, Virta 529
To 8.11.2018 klo 15-19, Virta 102
To 29.11.2018 klo 15-19, Virta 529
To 13.12.2018 klo 15-19, Virta 529
To 17.1.2019 klo 15-19, Virta 217
To 21.2.2019 klo 15-19, Virta 217
To 28.3.2019 klo 15-19, Virta 217
To 11.4.2019 klo 15-19, Virta 327
To 25.4.2019 klo 15-19, Linna K107
To 16.5.2019 klo 15-19, Virta 217
Kauko Jaakko, Piattoeva Nelli
Ke 12.9.2018 klo 16-19, Virta 327
Ke 3.10.2018 klo 16-19, Virta 327
Ke 7.11.2018 klo 16-19, Virta 327
Ke 28.11.2018 klo 16-19, Virta 327
Ke 12.12.2018 klo 16-19, Virta 327
Ke 6.2.2019 klo 16-19, Virta 327
Ke 13.3.2019 klo 16-19, Virta 327
Ke 10.4.2019 klo 14-16, Virta 327
Ke 8.5.2019 klo 16-19, Virta 327
Ke 5.6.2019 klo 16-19, Virta 327
Korhonen Vesa, Annala Johanna
To 13.9.2018 klo 17-20, Virta 243
To 11.10.2018 klo 17-20, Virta 243
To 8.11.2018 klo 17-20, Virta 243
To 13.12.2018 klo 17-20, Virta 243
To 10.1.2019 klo 17-20, Virta 217
To 14.2.2019 klo 16-19, Virta 217
To 14.3.2019 klo 16-19, Virta 217
To 11.4.2019 klo 16-19, Virta 217
To 9.5.2019 klo 16-19, Virta 217
Toiviainen Hanna
Ma 1.10.2018 klo 16-18, Virta 327
Ma 22.10.2018 klo 16-18, Virta 327
Ma 19.11.2018 klo 16-18, Virta 327
Ma 17.12.2018 klo 16-18, Virta 327
Ma 21.1.2019 klo 16-18, Virta 327
Ma 18.2.2019 klo 16-18, Virta 327
Ma 18.3.2019 klo 16-18, Virta 327
Ma 15.4.2019 klo 16-18, Virta 327
Ma 13.5.2019 klo 16-18, Virta 327
Värri Veli-Matti, Ropo Eero, Saari Antti
Ke 26.9.2018 klo 16-18, Virta 219
Ke 17.10.2018 klo 16-18, Virta 219
Ke 21.11.2018 klo 16-18, Virta 113
Ke 12.12.2018 klo 16-18, Virta 219
Ke 30.1.2019 klo 16-18, Virta 243
Ke 20.2.2019 klo 16-18, Virta 219
Ke 13.3.2019 klo 16-18, Virta 112
Ke 17.4.2019 klo 16-18, Virta 243
Ke 15.5.2019 klo 16-18, Virta 219
Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi

I Viimeinen rutistus ja elämäni näytelmä. Väitöskirjan viimeistely.

Joskus SE päivä koittaa, lopultakin. Edessä on siis väitöskirjan viimeistely, esitarkastus, korjaukset ja itse väitöspäivän kulku. Käymme myös konkreettisesti katsomassa paikat, roolit ja askelmerkit. Omaksuttavana on siis paljon ohjeita, mutta myös hiljaista tietoa siitä, miten kaikki menee etiketin mukaan.

 

II Kirjoittaisimmeko yhdessä? Verkostoitumisilta.

Tutkijan elämä on pitkälle kirjoittamista, muutakin kuin striktin tutkimusartikkelin tuottamista. Virettä kannattaa pitää yllä erilaisilla tieteellisen tekstin tyylilajeilla; miten olisi oppikirja, puheenvuoro, nk. lyhyempi kirjoitus, kirja-arvostelu tai vaikka abstraktin viimeistely kerrankin huolella hioen? Mietitään mistä voisi kirjoittaa ja löytäisimmekö kenties toisemme erilaisiin pieniin tai vähän suurempiinkin kirjoitusprojekteihin. Ota mukaasi se tuore kasvatustieteellinen kirja, joka sinun mielestäsi kannattaisi monen muunkin lukea.

 

III Minustako ammattitutkija? Tutkimussuunnitelman laadinta.

Ilman hyvää tutkimussuunnitelmaa ei saa jatko-opiskelupaikkaa eikä rahoitusta, mutta tutkimussuunnitelma on myös oiva työväline oman tutkimusprojektin kehittämisessä ja hallinnassa sen kaikissa vaiheissaan. Tilaisuus on suunnattu kaikille tutkimussuunnitelmaa laativille, myös niille kohta valmistuville että jo valmistuneille perustutkinto-opiskelijoille, jotka suunnittelevat jatko-opiskelijaksi hakeutumista. Pohdimme yhdessä sitä, millainen on hyvä tutkimussuunnitelma, niin työvälineenä tutkimuksen kaikissa vaiheissa kuin aivan erityisesti haettaessa Eduun/KasKuun/EduCultiin.

 

IV Metodista ihmettelyä. Metoditohtorin vastaanotto.

Tutkimuksen tekeminen on täynnä suuria ja pieniä päätettäviä asioita, metodikaanonin mukaisia ohjeita ja hiljaista tietoa. Olennaista kuitenkin on, että tutkija tietää mitä tekee ja pystyy perustelemaan menetelmälliset ratkaisut. Pohdimme yhdessä osallistujien esittämiä metodisia ongelmia ja ratkaisuja, vaativammat kvantimenetelmät rajaamme kuitenkin ihmettelymme ulkopuolelle.

 

V IMRD vai jokin muu? Tieteellisen artikkelin rakenne ja kirjoittaminen.

Tieteellistä artikkelia kirjoittaessa pitäisi tietää millaiseen kaavaan jutun rakentaa. Olisi siis tiedettävä lehti johon käsikirjoitustaan tarjoaa. APA on toki hallussa, mutta kaikki lehdet eivät noudata sitä. Pohdiskelemme ainakin artikkelin rakennetta, lehden valintaa, kirjoittamista ja JuFo-luokituksen merkitystä.

Jokaisella kerralla puhutaan myös spesifimmin tutkimuksen konkreettisesta tekemisestä eli ainakin "omat" jatko-opiskelijani saattavat esittää katsauksen oman työnsä vaiheeseen. Mikäli joku muu on kiinnostunut tästä mahdollisuudesta, niin ota yhteyttä edellisellä viikolla vetäjään.

Metodiluokan kynnys on varsin matala ja ilmoittautua ei tarvitse kunhan sisään mahtuu. Työskentelykieli on suomi, mutta mahdolliset paperit voivat olla toki englanniksikin.

Jari Eskola, Vastaava opettaja
Jari.Eskola[ät]uta.fi
Opetus
8.10.2018 – 6.5.2019
Pienryhmäopetus 20 tuntia
Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Enintään 12 opiskelijaa, etusija Eskolan omilla ohjattavilla.

Periodi (22.10.2018 - 14.12.2018)
Jatko-opinnot [II Periodi]

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

In this course, we understand doctoral article writing as text work, identity work and social practice to produce authoritative writing and an authoritative scholar after Barbara Kamler and Pat Thomson’s work. We focus on writing literature reviews, abstracts and introductions to journal articles. We understand these texts as situated within the institution and politics of the academy.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Zsuzsa Millei, Teacher responsible
Zsuzsa.Millei[ät]uta.fi
Teaching
24-Oct-2018 – 21-Nov-2018
Tutorials 15 hours
Writing for Publications
Wed 24-Oct-2018 - 21-Nov-2018 weekly at 16-19, Virta 219
Periods: II
Language of instruction: English
Periodi (7.1.2019 - 3.3.2019)
Jatko-opinnot [III Periodi]

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

In this course, students learn about key debates in the philosophy of social science to recognize how different paradigms conceptualize knowledge, validity and the researchers’ position. Students also consider the role of some major contemporary theoretical perspectives in educational research.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Zsuzsa Millei, Teacher responsible
Zsuzsa.Millei[ät]uta.fi
Teaching
23-Jan-2019 – 13-Feb-2019
Tutorials 15 hours
Perspectives in Educational Research
Wed 23-Jan-2019 at 14-17, Virta 102
Wed 30-Jan-2019 at 14-17, Virta 102
Wed 6-Feb-2019 at 12-17, Virta 102
Thu 7-Feb-2019 at 9-12, Virta 102
Wed 13-Feb-2019 at 14-18, Linna K107
Periods: III
Language of instruction: English

The students will be introduced to:

-the theory of expansive learning and its epistemological underpinnings

-the differences between this and other approaches to learning

-the specific methods of formative interventions and data analysis derived from the theory

 

The students will be encouraged to:

-explore links between the conceptual and methodological resources of expansive learning and their own doctoral research

 

Teaching methods

Lectures, discussions, hands-on tasks, and student presentations

Modes of study

Participation in the lectures and discussions, and completion of assignments

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Annalisa Sannino, Teacher responsible
Annalisa.Sannino[ät]uta.fi
Teaching
10-Jan-2019 – 14-Mar-2019
Lectures 16 hours
Studies of expansive learning
Thu 10-Jan-2019 at 14-16, Pinni B3109
Thu 17-Jan-2019 at 14-16, Virta 327
Thu 24-Jan-2019 at 14-16, Virta 327
Thu 31-Jan-2019 at 14-16, Virta 327
Thu 7-Feb-2019 at 14-16, Virta 327
Thu 14-Feb-2019 at 14-16, Virta 327
Thu 7-Mar-2019 at 14-16, Virta 327
Thu 14-Mar-2019 at 14-16, Virta 327
Periods: III
Language of instruction: English
Further information:

Max 20 students.

Periodi (4.3.2019 - 26.5.2019)
Jatko-opinnot [IV Periodi]

Opintojaksolla perehdytään useista näkökulmista kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisiin lähtökohtiin ja niiden sisältämiin ontologisiin ja tieto-opillisiin sitoumuksiin sekä tulkitaan kasvatustieteen suhdetta muihin ihmistä tutkiviin tieteisiin. Painopisteet ja opiskelumuodot vaihtelevat vuosittain. 

Opintojakson tiedetausta: kasvatustiede, tieteenfilosofia

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Veli-Matti Värri, Vastaava opettaja
Veli-Matti.Varri[ät]uta.fi
Antti Saari, Vastaava opettaja
Antti.W.Saari[ät]uta.fi
Opetus
20.3.2019 – 8.5.2019
Seminaari
DPEDUB.1A
Ke 20.3.2019 klo 14-17, Päätalo rh A21
Ke 3.4.2019 klo 14-17, Päätalo rh A21
Ke 10.4.2019 klo 14-17, Päätalo rh A21
Ke 24.4.2019 klo 14-17, Päätalo rh A21
Ke 8.5.2019 klo 14-17, Päätalo rh A21
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Rakenneyhtälömallinnus on laajahkojen määrällisten tutkimusaineistojen käsittelyyn soveltuva analyysimenetelmä, jossa teorian pohjalta muodostettua tutkimushypoteesia testataan empiirisesti yhtenä kokonaisuutena. Kasvatustieteellisessä tutkimuksessa rakenneyhtälömallinnus soveltuu erityisen hyvin kyselylomakeaineiston faktorirakenteiden todentamiseen sekä erilaisten mediaatio- ja moderaatiohypoteesien testaamiseen. Sen avulla voidaan myös tarkastella, onko jonkin ilmiön rakenne samanlainen eri ryhmissä. Käytettävissä olevasta ohjelmasta riippuen analyysissa voidaan myös huomioida aineiston monitasoisuus, mikä mahdollistaa esimerkiksi luokka- ja koulukompositiovaikutusten tarkastelun.

Kurssi koostuu viidestä menetelmäopetusseminaarista (á 3h) sekä harjoitustyöstä, joka esitetään konferenssiesityksen tapaan kuudennella 2h tapaamiskerralla. Ennen jokaista tapaamiskertaa opiskelijoiden edellytetään lukevan määrätyt osat myöhemmin ilmoitettavasta kurssikirjallisuudesta.

Structural equation modelling (SEM) is an approach for analysing (large-scale) quantitative research data. In SEM, a theory-driven research hypothesis is tested empirically in one comprehensive analysis consisting of a set of relations between the variables in the model. In educational research, SEM is particularly useful in confirming assumed factor structures of questionnaire data as well as in testing different kinds of mediation or moderation hypotheses. SEM can also be used for testing structural similarity of a certain phenomenon in different subpopulations. Depending on the available software, SEM models can even take into account the multilevel structure of data, which enables testing hypotheses about school or class composition.

The course consists of five workshops (á 3 h) and a written assignment, which is presented as a conference presentation in the sixth session. Prior to each workshop, the students are expected to read literature announced later for the participants. The language of instruction depends on the participants.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Mari-Pauliina Vainikainen, Vastaava opettaja
Mari-Pauliina.Vainikainen[ät]uta.fi
Opetus
4.3.2019 – 8.4.2019
Seminaari 17 tuntia
Rakenneyhtälömallinnus kasvatustieteellisessä tutkimuksessa/ Structural equation modelling in educational research
Ma 4.3.2019 klo 15-17.30, Virta ML 53
Ma 11.3.2019 klo 15-17.30, Virta ML 53
Ma 18.3.2019 klo 15-17.30, Virta ML 53
Ma 25.3.2019 klo 15-17.30, Virta 529
Ma 1.4.2019 klo 15-17.30, Virta 529
Ma 8.4.2019 klo 15-17.30, Virta 529
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [IV Periodi]

Students become acquainted with the trends of educational research and its current theoretical questions. The members of EDU's research groups and visiting scholars introduce the central theoretical topics and debates of their own field of study.

On Thursdays at 15-18, Virta 352 

21.3. Veli-Matti Värri/Eero Ropo/Antti Saari: TBA

28.3. Jaakko Kauko: Comparative Analytics of Dynamics in Education Politics

4.4. Vesna Holubek: Internationalisation in Higher Education

11.4. Pirjo Kulju & Reijo Kupiainen: Multiliteracies (TBA)

25.4. Kirsti Karila & Maiju Paananen: Equality, Equity and Early Childhood Education Policies

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Antti Saari, Teacher responsible
Antti.W.Saari[ät]uta.fi
Teaching
21-Mar-2019 – 25-Apr-2019
Seminar
Periods: IV
Language of instruction: English

For further information of the course please see the teaching schedule of the University of Tampere Doctoral School:
https://www10.uta.fi/opas/opetusohjelma/marjapuuro.htm?id=39996

Nelli Piattoeva, Teacher responsible
Nelli.Piattoeva[ät]uta.fi
Teaching
10-May-2019 – 28-May-2019
Periods: IV
Language of instruction: English