PEDAYOP1 Yliopistopedagogiikan perusteet 10 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Perusopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Opettajan pedagogiset opinnot
Kasvatustieteiden tiedekunta

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa hyödyntää keskeisiä pedagogisia käsitteitä sekä yliopisto-opettamisen ja -oppimisen teoreettisia perusteita
- osaa analysoida opetuksen, ohjauksen ja oppimisen prosesseja
- tuntee ja osaa hyödyntää erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä oppimisen edistämiseksi
- ymmärtää osaamistavoitteiden asettamisen merkityksen sekä arvioinnin tehtävät ja roolin yliopistollisen koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa
- tuntee linjakkaan opetuksen idean ja osaa soveltaa sitä käytäntöön
- osaa arvioida henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä pedagogisen osaamisen kehittämisen haasteita

Yleiskuvaus

Kurssi on Tampereen yliopiston tiedekuntien henkilöstölle sekä yliopistouralle suuntaaville tohtoriopiskelijoille suunnatusta yhteisestä toteutuksesta.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Koulutukseen valitaan hakemusten perusteella noin 30 osallistujaa. Valittavalla tulee olla työsuhde tai jatko-opiskeluoikeus Tampereen yliopistoon. Apurahatutkijat rinnastetaan henkilöstöön.

Hakulomake löytyy yliopistopedagogiikan verkkosivuilta.


Opettajat

Johanna Annala, Vastaava opettaja
Johanna.Annala[ät]uta.fi
Sonja Niiranen, Vastaava opettaja

Opetus

10.1.2019 – 17.5.2019
Luento-opetus 30 tuntia + 10 tuntia Verkossa
Lähiopetus
To 10.1.2019 klo 8.30-15.30, Päätalo C9
To 21.2.2019 klo 9-15, Rakennustalo RD203, Hervannan kampus
To 4.4.2019 klo 9-15, Päätalo C9, Keskustakampus
To 16.5.2019 klo 9-15, ARVO F025, Keltainen sali
Pe 17.5.2019 klo 9-15, Virta 114
Pienryhmäopetus 10 tuntia Verkossa
Itsenäinen työskentely 220 tuntia Verkossa

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Etusijalla koulutukseen ovat sellaiset hakijat,  jotka toimivat opetus- tai ohjaustehtävissä, tai joilla on sovittuna opetustehtäviä yliopistossa lukuvuodelle 2018-2019,  jotka ovat esimiehensä tai väitöskirjan ohjaajan kanssa sopineet koulutukseen osallistumisesta ja joilla ei ole aiempaa pedagogista koulutusta. Valinnassa huomioidaan eri tiedekunnista tulevien tasapuolinen jakautuminen sekä hakijan motivaatio ja sitoutuminen opiskeluprosessiin.