x !
Arkistoitu opetusohjelma 2018–2019
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
DPEDUB.1C Kaikille avoin tutkijaseminaari 1–3 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Jatko-opinnot
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma
Kasvatustieteiden tiedekunta

Osaamistavoitteet

Jari Eskolan fasilitoiman avoimen jatkokoulutusseminaarin (20 h) kaikille avoimet tilaisuudet lukuvuonna 2018-2019 Virran luokassa 529 maanantaisin kello 16:15-20 8/10, 12/11, 14/1, 15/4, 6/5.
HUOM! Ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Halutessaan voi osallistua esimerkiksi vain yhteen seminaarikertaan.

Seminaarin läpäisevinä teemoina ovat tutkimuksen metodisten ratkaisujen (ml. tutkimusetiikka) reflektointi. Seminaari korvaa oheistöistä riippuen sopimuksen mukaan 1-3 op esimerkiksi opetussuunnitelman jaksoista B.1., B.2., B.4. tai C.1.

Yleiskuvaus

I Viimeinen rutistus ja elämäni näytelmä. Väitöskirjan viimeistely.

Joskus SE päivä koittaa, lopultakin. Edessä on siis väitöskirjan viimeistely, esitarkastus, korjaukset ja itse väitöspäivän kulku. Käymme myös konkreettisesti katsomassa paikat, roolit ja askelmerkit. Omaksuttavana on siis paljon ohjeita, mutta myös hiljaista tietoa siitä, miten kaikki menee etiketin mukaan.

 

II Kirjoittaisimmeko yhdessä? Verkostoitumisilta.

Tutkijan elämä on pitkälle kirjoittamista, muutakin kuin striktin tutkimusartikkelin tuottamista. Virettä kannattaa pitää yllä erilaisilla tieteellisen tekstin tyylilajeilla; miten olisi oppikirja, puheenvuoro, nk. lyhyempi kirjoitus, kirja-arvostelu tai vaikka abstraktin viimeistely kerrankin huolella hioen? Mietitään mistä voisi kirjoittaa ja löytäisimmekö kenties toisemme erilaisiin pieniin tai vähän suurempiinkin kirjoitusprojekteihin. Ota mukaasi se tuore kasvatustieteellinen kirja, joka sinun mielestäsi kannattaisi monen muunkin lukea.

 

III Minustako ammattitutkija? Tutkimussuunnitelman laadinta.

Ilman hyvää tutkimussuunnitelmaa ei saa jatko-opiskelupaikkaa eikä rahoitusta, mutta tutkimussuunnitelma on myös oiva työväline oman tutkimusprojektin kehittämisessä ja hallinnassa sen kaikissa vaiheissaan. Tilaisuus on suunnattu kaikille tutkimussuunnitelmaa laativille, myös niille kohta valmistuville että jo valmistuneille perustutkinto-opiskelijoille, jotka suunnittelevat jatko-opiskelijaksi hakeutumista. Pohdimme yhdessä sitä, millainen on hyvä tutkimussuunnitelma, niin työvälineenä tutkimuksen kaikissa vaiheissa kuin aivan erityisesti haettaessa Eduun/KasKuun/EduCultiin.

 

IV Metodista ihmettelyä. Metoditohtorin vastaanotto.

Tutkimuksen tekeminen on täynnä suuria ja pieniä päätettäviä asioita, metodikaanonin mukaisia ohjeita ja hiljaista tietoa. Olennaista kuitenkin on, että tutkija tietää mitä tekee ja pystyy perustelemaan menetelmälliset ratkaisut. Pohdimme yhdessä osallistujien esittämiä metodisia ongelmia ja ratkaisuja, vaativammat kvantimenetelmät rajaamme kuitenkin ihmettelymme ulkopuolelle.

 

V IMRD vai jokin muu? Tieteellisen artikkelin rakenne ja kirjoittaminen.

Tieteellistä artikkelia kirjoittaessa pitäisi tietää millaiseen kaavaan jutun rakentaa. Olisi siis tiedettävä lehti johon käsikirjoitustaan tarjoaa. APA on toki hallussa, mutta kaikki lehdet eivät noudata sitä. Pohdiskelemme ainakin artikkelin rakennetta, lehden valintaa, kirjoittamista ja JuFo-luokituksen merkitystä.

Jokaisella kerralla puhutaan myös spesifimmin tutkimuksen konkreettisesta tekemisestä eli ainakin "omat" jatko-opiskelijani saattavat esittää katsauksen oman työnsä vaiheeseen. Mikäli joku muu on kiinnostunut tästä mahdollisuudesta, niin ota yhteyttä edellisellä viikolla vetäjään.

Metodiluokan kynnys on varsin matala ja ilmoittautua ei tarvitse kunhan sisään mahtuu. Työskentelykieli on suomi, mutta mahdolliset paperit voivat olla toki englanniksikin.

Opettajat

Jari Eskola, Vastaava opettaja
Jari.Eskola[ät]uta.fi

Opetus

8.10.2018 – 6.5.2019
Pienryhmäopetus 20 tuntia

Lisätiedot

Enintään 12 opiskelijaa, etusija Eskolan omilla ohjattavilla.