x !
Arkistoitu opetusohjelma 2016–2017
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
STYS1B4 Lasten monipaikkainen asuminen 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Syventävät opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija hahmottaa lasten asumisen ja sosiaalityön kytköksiä sekä ymmärtää erityisesti monipaikkaisen asumisen ilmiötä lasten arjen, hyvinvoinnin ja sosiaalityön kysymyksenä.

Yleiskuvaus

Lasten monipaikkainen asuminen -kurssi on vaihtoehtoinen jakson STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena –kirjallisuudelle.

Luentoseminaarin aikataulu:

  • 24.1. Johdatus aiheeseen: Lasten monipaikkainen asuminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalityön haasteena (Hannele Forsberg)
  • 31.1. ’Pienet muutot’ ja perherakenteen muutokset monipaikkaisen asumisen taustana lastensuojelussa (Aino Ritala-Koskinen)
  • 7.2. Lasten vuoroasuminen vanhempien eron jälkeisenä käytäntönä ja kokemuksina (Leena Autonen-Vaaraniemi)
  • 14.2. Yksin maahan tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden asumispolut ja näkemykset kodista (Outi Kauko)
  • 21.2. Lasten siirtymäkokemukset: muutot ulkomaille ja takaisin vanhemman työn vuoksi (Anu Warinowski)
  • 28.2. Monipaikkaisuus ja juuret? (Hannele Forsberg)
  • 7.3. Lasten monipaikkainen asuminen lapsi- ja perhetyön ammattikäytäntöjen näkökulmasta (Inkeri Eskonen)
  • 14.3. Kurssin yhteenvetoa ja pohdintaa: Monipaikkainen asuminen lasten hyvinvoinnin kysymyksenä (Hannele Forsberg)

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Seminaarityyppiseen opetukseen voidaan ottaa max 25 opiskelijaa. Ilmoittautuminen opintojaksolle on sitova.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt

Opettajat

Hannele Forsberg, Vastaava opettaja
Hannele.Forsberg[ät]uta.fi

Opetus

24.1.2017 – 14.3.2017
Luento-opetus
Ti 24.1.2017 - 14.3.2017 viikoittain klo 9-12, Linna K109

Oppimateriaalit

Luentoseminaarin yhteydessä suoritetaan oheiskirjallisuutta opettajan oheistuksen mukaan.

Archambault, Josee (2012) ’It can be good there too’: home and continuity in refugee children’s narratives of settlement. Children’s Geographies 10 (1), 35-48.

Andenaes, Agnes(2013) From ‘placement´ to ‘a child on the move’: Methodological strategies to give children a more central position in Child Welfare Service. Qualitative Social Work 11 (5), 486-501.

Gry Mette D. Haugen (2010) Children’s perspectives on everyday experiences of shared residence: Time, emotions and agency dilemmas. Children & Society 24 (2), 112-122.

Jack, Gordon(2015) ‘I maynot know who I am, but I know where I am from’: the meaning of place in social work with children and families. Child & Family Social Work 20, 415-423.

Unrau ym. (2008): Former foster youth remember multiple placement moves: A journey of loss and hope. Children and Youth Services Review 30, 1256-1266.

Lisätiedot

Luentoseminaari